Så mäter du effekten av din strategi på sociala medier

Nästan alla är aktiva på sociala medier, och de flesta på mer än ett. Det är alltså här som företag bör rikta sina ansträngningar att nå ut till folk. Men du kan inte bara ösa pengar och andra resurser på en del av din marknadsföring utan att veta om det fungerar. Därför gäller det att hela tiden mäta vilken effekt din strategi har på de sociala medierna. Detta kan göras på flera olika sätt.

Naturligtvis är det inte alltid så lätt att mäta hur något fungerar på nätet. Det är inte klart och tydligt exakt vad det är som fungerar och hur lång tid det tar innan det är lönsamt. Men med vissa små knep och sätt att mäta det hela så kan du ha en ganska klar bild av hur väl du klarar dig på de sociala medierna.

Vikten av att ha en bra strategi

Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är att ta sig tid med planering. Idag finns det många goda råd om vad du ska göra och hur lätt det är att komma igång. Men allra först är det bäst att lägga upp en strategi. Detta gör det också lättare att senare mäta vilken effekt den haft och hur det går. En välfungerande sociala medier strategi tar företaget långt.

För vare sig du precis har startat upp eller har ett väl etablerat företag så jobbar alla med en budget. Stora och små verksamheter har alla ett begränsat kapital, även de mycket framgångsrika. Och för att du ska tjäna tillräckligt med pengar så måste du lägga upp en strategi som är anpassad till din verksamhet och även det nätverk som du använder. Socialview hjälper ditt företag att synas online.

Ta hjälp av experterna

Detta är ofta ett mycket bra val, att få hjälp av en specialiserad utomstående firma. Allt beror naturligtvis på hur pass mycket du vill synas och vilken strategi du har i åtanke. Vad du säljer, och på vilken nivå. De flesta har vid det här laget insett vikten av att synas på nätet. Men för att lyckas så måste du också veta vad du håller på med. Eller be om hjälp från de som har detta som yrke. Resume’ rapporterar i den här artikeln om att allt fler företagare förstår vikten av att ha en bra strategi för sociala medier.

Bland annat så kan de hjälpa dig analysera ditt företag och vad du har för mål. Dessa kan vara av betydelse för var och hur du använder de sociala medierna. Det säger sig självt att om du riktar dig till tonårstjejer så kan du inte ha samma strategi som när målgruppen är män i 70-års åldern, för att ta två extrema exempel. Smink och bandsågar kanske måste marknadsföras på olika ställen, och eventuellt på skilda sätt. Naturligtvis är det inte alltid så klart och tydligt som dessa exempel. Men tanken är att du måste veta vad du gör för att vara riktigt effektiv.

Mäta effekten av din strategi

De flesta experter är eniga om en sak. Du måste sätta upp klara mål när du använder sociala medier i din marknadsföring. Det går inte att bara se ytligt på vad som sker online, utan du måste veta vad du vill uppnå. Men detta är inte alltid så lätt, eftersom skenet kan bedra. Ditt företags profil kanske har 100 följare. Frågan är dock vilken typ av följare de är. Kan deras närvaro leda till ökad försäljning eller vad ditt mål än är? Eller är de passiva följare som bara skrollar vidare utan att tänka närmare på saken?

Liknande analyser och frågor kan hjälpa dig se om din strategi är effektiv. Återigen så poängterar det att du måste ha dina mål klara och tydliga innan du sätter igång. För hur kan du annars veta om det fungerar? Internetworld skriver i en artikel om hur du mäter effekten av din strategi för sociala medier. Bland annat så pekar de på att ibland så lär du dig mer från dina misstag än när allt fungerar smidigt. Det tar tid att bli riktigt effektiv på nätet, det är ett helt nytt sätt att arbeta på.

Nå dina mål

För att kunna uppnå dina mål måste du alltså sätta dem först. Gör ditt förarbete noga och lär dig så mycket som möjligt om de sociala medier du ska använda. Vissa är mer lämpade för ord medan andra fungerar allra bäst om du lägger upp bilder eller videosnuttar. Bara en sådan liten detalj kan vara avgörande för om du lyckas eller inte.

Sedan är det också viktigt att inte ge upp. Du måste hela tiden vara närvarande och uppdatera dina sidor. Det är en kontinuerlig process, men en som visat sig fungera riktigt bra. Som du kommer att upptäcka själv när du mäter effekten av din strategi.